Uitkomsten van oproep ideeën voor sociale noodwoningen voor 200 Oekraïense vluchtelingen en 100 Huizers

In juli 2024 riep de gemeente inwoners, ondernemers en organisaties op, om ideeën aan te dragen voor tijdelijke locaties voor sociale noodwoningen en woonvarianten voor 200 Oekraïense vluchtelingen die nu in voormalig Hotel Newport wonen en 100 Huizers.

De oproep leverde 44 schriftelijke reacties van inwoners en andere betrokkenen op. Veel mensen kwamen met meer dan één idee of suggestie. Een aantal mensen noemde dezelfde locatie(s). Aanvullend zijn er ideeën voor woonvormen geopperd.

Project (voormalig) Hotel Newport in Huizen waar de gemeente circa 200 Oekraïense vluchtelingen opvangt.
Project (voormalig) Hotel Newport in Huizen waar de gemeente circa 200 Oekraïense vluchtelingen opvangt. Dit is een voorbeeld van een transformatie van hotel naar opvanglocatie.

Verder onderzoek naar 40 locaties

In totaal zijn maar liefst 33 unieke locaties aangedragen. Daarnaast droeg de gemeentelijke organisatie 7 locaties aan, deels vanuit onderzoek en beleid (zoals vanuit de woonconferentie) en deels naar aanleiding van de eerdere verkenning voor de huidige huisvesting voor Oekraïners op Ellertsveld. Dit levert een (gros)lijst op met 40 locaties die nu verder onderzocht worden aan de hand van vooraf vastgestelde criteria.

Vervolgproces

De locaties worden de komende weken aan de hand van 12 criteria verder onderzocht om zo te komen tot een voorstel over de meest passende locatie(s) en woonvariantkeuze. Dit voorstel is naar verwachting in november gereed, zodat het op 26 november 2024 kan worden voorgelegd aan de raadscommissie Sociaal Domein en op 12 december 2024 aan de gemeenteraad.  

Na de variantkeuze start de uitwerkingsfase, waarbij het schetsontwerp wordt voorgelegd aan omwonenden en wordt uitgewerkt tot definitief ontwerp. Ook de benodigde procedures (planologisch en inkoop) worden in deze fase doorlopen. Deze fase duurt maximaal 6 maanden. In het geval van bouwen of verbouwen van bestaande panden start de realisatie direct na afgifte van de bouwvergunning en eindigt uiterlijk 31 december 2025.

Participatie/consultatie

De gemeente consulteert inwoners, ondernemers en organisaties in drie fasen van het project: 

  • Fase 1 - Uitvraag locaties en varianten (juli tot en met september 2024, inmiddels afgerond).
  • Fase 2 - Locatie- en variantkeuze (november tot en met december 2024).
    Het college vraagt de raadscommissie Sociaal Domein (26 november 2024) en de gemeenteraad (12 december 2024) om een zienswijze op de locatie- en variantkeuze, met als doel om daarna het definitieve besluit te nemen. Voorafgaand aan de commissie- en raadsbehandeling worden omwonenden van de voorgestelde locaties tijdig geïnformeerd, zodat zij hun meningen en suggesties nog kunnen delen.
  • Fase 3 - Planuitwerking
    Na de keuze van de locatie(s) worden omwonenden betrokken bij de planuitwerking van schetsontwerp naar definitief ontwerp. Dit gebeurt in verschillende rondes waarbij intensief in gesprek wordt gegaan met de buurt.

Verdere informatie volgt via de website en social mediakanalen van de gemeente Huizen, publicaties in De Omrooper (in HuizerNieuws) en via de pers.

Meer informatie

Het volledige bericht, met de voorgestelde locaties en de aangedragen ideeën en suggesties (geanonimiseerd) kunt u bekijken op: www.huizen.nl/huisvesting-oekrainers-en-huizers.