Organigram van gemeente Huizen

Directie

De gemeentesecretaris staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie. Hij geeft als algemeen directeur leiding aan de ambtelijke organisatie. 

Afdelingen en teams

De organisatie van gemeente Huizen is verdeeld in zes afdelingen en een stafteam.

  • Stafteam Personeel en Organisatie
  • Afdeling Bestuur, Burgerzaken en Ondersteuning
  • Afdeling Financiën
  • Afdeling Maatschappelijke Ondersteuning
  • Afdeling Maatschappelijk Beleid
  • Afdeling Omgeving
  • Afdeling Openbare Werken
FunctieNevenfuncties
Algemeen directeur en gemeentesecretarisBekijk de nevenfuncties.
Hoofd afdeling Bestuur, Burgerzaken en Ondersteuning
  • Lid van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur van de Gebruikersvereniging van PinkRoccade Local Government - onbetaald.
Hoofd afdeling Financiën / ConcerncontrollerGeen nevenfuncties
Hoofd afdeling Omgeving
  • Lid commissie bezwaarschriften Zeewolde/Harderwijk - betaald.
  • Voorzitter/lid commissie bezwaarschriften samenwerkingsverband Bunschoten/Nijkerk/Putten - betaald.
Hoofd afdeling Openbare WerkenGeen nevenfuncties
Hoofd afdeling Maatschappelijk BeleidGeen nevenfuncties
Hoofd afdeling Maatschappelijke Ondersteuning
  • Bezoekbroeder Meentkerk - onbetaald.
  • Penningmeester Stuurgroep Tsjernobyl-kinderen Huizen - onbetaald.
  • Vrijwilliger bij Gevangenenzorg Nederland - onbetaald.

Organigram

Binnen de afdelingen werken collega's samen in teams voor de verschillende vakgebieden. Het organigram laat de directie, de afdelingen en de teams zien.

Kunt u de tekst in de afbeelding niet (goed) lezen? Onder de afbeelding staat de uitgeschreven tekst.

Organigram van de gemeente Huizen, dat de directie, de afdelingen en de teams toont.

Uitgeschreven tekst (organigram) en toelichting op afdelingen en teams

Hoogste (eerste) niveau

Directie: Gemeentesecretaris/Algemeen directeur

Als hoogste ambtenaar is de gemeentesecretaris verantwoordelijk voor de verbinding tussen de ambtelijke organisatie met het college en de maatschappelijke opgaven.

Tweede niveau

Stafteam Personeel en Organisatie

Personeel en Organisatie maakt HR-beleid en zorgt voor arbeidsvoorwaarden en rechtspositie. Zij geeft onder meer advies en ondersteuning bij werving & selectie, opleiding & ontwikkeling, beoordeling, formatiebeheer, ziekteverzuimbegeleiding en arbo.

Derde niveau

Afdeling Bestuur, Burgerzaken en Ondersteuning

De afdeling Bestuur, Burgerzaken en Ondersteuning initieert en ontwikkelt beleid op de terreinen van openbare orde en veiligheid, burgerzaken en telefonische dienstverlening via het klantcontactcentrum en van concernbeleid op de beleidsterreinen van juridische zaken, inkoop, informatiemanagement- en voorziening, communicatie & participatie, facilitaire zaken en de bijbehorende bedrijfsvoering in de afdeling.

  • Team BAJZ en bestuurssecretaris: Bestuurlijke advisering en juridische zaken biedt tweedelijns juridische ondersteuning naast of in aanvulling op de vakjuristen in de diverse teams. Daarnaast verzorgt het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie en de klachtencoördinatie. Ook zorgt het team voor de bekendmakingen van verordeningen en beleidsregels. Het bestuurssecretariaat is verantwoordelijk voor de secretariële ondersteuning van het college (de burgemeester, de wethouders en de gemeentesecretaris).
  • Team Facilitaire Zaken: Team Facilitaire Zaken gaat onder meer over informatiedienstverlening, intern beheer en service, inkoop en het bedrijfsrestaurant.
  • Team Informatiemanagement: Informatiemanagement verzorgt het informatiebeleid van de gemeente, de informatiearchitectuur en de informatiebeveiliging. Zij voert regie op het technisch beheer.
  • Team Burgerzaken: Burgerzaken houdt zich onder meer bezig met de basisregistratie personen, burgerlijke stand en rijbewijzen en reisdocumenten.
  • Team Communicatie en KCP/Tic: Klant Contact Punt/Telefonisch Informatie Centrum (KCP/Tic) zijn de centrale receptie in het gemeentehuis en het punt waar alle telefoongesprekken binnenkomen. Communicatie zorgt voor communicatieadvies bij grote projecten of activiteiten en maken daarvoor een communicatieplan. Ook adviseren en begeleiden zij bij de inzet van communicatiemiddelen, zoals posters, flyers, nieuwsbrieven, video’s en persberichten.

Afdeling Maatschappelijke Ondersteuning

Maatschappelijke Ondersteuning biedt binnen het sociaal domein passende ondersteuning aan inwoners van Huizen Blaricum, Eemnes en Laren.  De ondersteuning is gericht op het kunnen meedoen aan de samenleving en/of het voorkomen van (complexe)zorg. Integrale dienstverlening wordt geboden op het gebied van begeleiding gericht op zelfredzaamheid en samenredzaamheid, de WMO, de Participatiewet inclusief bemiddeling naar werk, Schuldhulpverlening, de Jeugdwet en Leerlingenvervoer.

  • Team Participatie en Zorg A: Dit team verstrekt de uitkeringen in het kader van de participatiewet en heeft de regie op de begeleiding naar re-integratie en werk. Dit team begeleidt ook de zorg en hulpvragen in het kader van de WMO. Daarnaast worden aanvragen voor taxipassen en gehadicaptenprakeerkaarten afgehandeld. Het informatiepunt maakt ook onderdeel uit van dit team.
  • Team Participatie en Zorg B: Dit team begeleidt de zorg en hulpvragen in het kader van de jeugdwet. Leerlingenvervoer valt ook binnen dit team.
  • Team Participatie en Zorg C: Dit team verstrekt de uitkeringen in het kader van de participatiewet en heeft de regie op de begeleiding naar re-integratie en werk. Dit team begeleidt ook de zorg en hulpvragen in het kader van de WMO. Ook schuldhulpverlening en vroegsignalering valt onder dit team. 
  • Team Kwaliteit en Ondersteuning: Dit team is de administratieve backoffice van de andere teams. 
  • Team Begeleiding: De medewerkers van dit team begeleiden inwoners die een steuntje in de rug nodig hebben om hun dagelijkse levensverrichtingen en netwerk op orde te krijgen of te houden.

Afdeling Maatschappelijk Beleid

Afdeling Maatschappelijk Beleid houdt zich bezig met de ontwikkeling en uitvoering van beleid – samen met inwoners en maatschappelijke partners – dat gericht is op kunnen meedoen voor iedereen. Denk daarbij aan voorzieningen en activiteiten voor onderwijs, sport en spelen, jeugdzorg, gezondheid, ouderenbeleid en cultuur.

  • Team Ontwikkeling: Team Ontwikkeling van houdt zich bezig met de ontwikkeling en uitvoering van beleid dat gaat over de gezondheid, het welzijn en de participatie van inwoners van Huizen.
  • Team Bedrijfsvoering: Bedrijfsvoering optimaliseert bedrijfsprocessen, draagt bij aan projectstructuren en adviseert het management.

Afdeling Omgeving

Omgeving buigt zich over ruimtelijke opgaven en beleid. Dat zijn projecten en programma’s, zoals, energie, mobiliteit en bodem. 

  • Team Omgevingsbeleid: Omgevingsbeleid is verantwoordelijk voor beleid en projecten op het gebied van stedenbouw, ruimtelijke ordening, milieu en duurzaamheid, economie, toerisme, evenementen en stadspromotie, wonen en volkshuisvesting.

Afdeling Openbare Werken

Openbare Werken verleent omgevingsvergunningen te verlenen, ziet daarop toe en handhaaft waar nodig. Een andere belangrijke taak is het beheren en onderhouden van de openbare ruimte (boven- en ondergronds), gebouwen, havens, speelplaatsen en begraafplaatsen met geo-informatie.

  • Team Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen: Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen beheert in het fysiek domein de gemeentelijke gebouwen en de gemeentelijke eigendommen in de openbare ruimte. Denk aan wegen, riolen, groen, de begraafplaatsen en de haven.
  • Team Service en Omgevingsbeheer: Service en Omgevingsbeheer gaat over meldingen over de openbare ruimte en voert een deel van de beheerwerkzaamheden uit. Dat is onder meer op de begraafplaats, de markt, in de groenvoorzieningen – inclusief bomen – en in de reiniging. 
  • Team Vergunningen, Toezicht en Handhaving: Vergunningen, Toezicht en Handhaving behandelt gemeentelijke toestemmingen, vergunningen en ontheffingen binnen de fysieke ruimte (bouwen, ruimtelijke ordening, brandveiligheid, Algemene Plaatselijke Verordening, Verordening Fysieke Leefomgeving, en bijzondere wetten).
  • GEO informatie: GEO informatie beheert gegevens en informatie die gekoppeld is aan locaties.

Afdeling Financiën

Financiën zorgt voor de financiële huishouding van de gemeente.

  • Team Financieel Beleid en Beheer: Financieel Beleid en Beheer ontwikkelt financieel beleid, geeft financiële adviezen en draagt zorg voor de financiële administratie. 
  • Team Belastingen, WOZ en Verzekeringen: Belastingen, WOZ en Verzekeringen verzorgt aanslagen en inning van lokale belastingen. Dit doet zij ook voor de gemeenten Blaricum en Laren. Ook waardeert zij al het onroerend goed in het kader van de Wet waardering onroerende zaken.