Nieuwe aanpak bij inkooptraject nieuwe voertuigen

De komende jaren vervangt de gemeente Huizen 13 voertuigen. Huizen pakt de inkoop hiervan radicaal anders aan. De gemeente gaat in gesprek met (lokale) aanbieders. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk gebruikt materieel (occasions, tweedehands, behalve de veegmachines) aan te schaffen (duurzaamheid) en (optioneel) te onderhouden. Voor elk voertuig is een beschrijving van de werkzaamheden die ermee worden gedaan. Alle accessoires, zoals de kranen, zijn inbegrepen in het beschikbare budget. Dat budget wordt vooraf aangegeven.

Het idee 

De gemeente wil de voertuigen één voor één inkopen, dus niet alles in één keer. Er wordt gestart met de occasions, maximaal 3 jaar oud en 35.000 km. De gemeente geeft de eisen en het budget mee en autobedrijven kunnen daar per mail een voertuig op aanbieden. Met alle aangeboden voertuigen die aan de eisen voldoen wordt een gebruiksproef gehouden: de elektrische eerst. De uitslag daarvan bepaalt de winnaar. 

Hoe kunnen aanbieders meedoen?

Op dinsdag 29 november 2022 is er een online bijeenkomst waarin iemand van de gemeente Huizen uitlegt de gemeente van plan is. Daar kunnen ondernemers aangeven of zij willen meedenken en meedoen, en aangeven in hoeverre deze aanpak haalbaar is. Op dinsdagochtend 6 december is de tweede online bijeenkomst: het eerste uur gaat over de graafmachines, de verreiker en de veegmachines, het tweede uur over de lichte vrachtauto’s en transportbussen, het derde uur over de vrachtauto’s en het laatste uur over de bestelauto’s. Het doel is om voor het einde van 2022 de concept offerteaanvragen klaar te hebben. Begin januari starten we dan met de (openbare) aanbestedingen per voertuig. Voor deelname kunnen geïnteresseerden mailen naar inkoop@huizen.nl.