Immigratie: u gaat in Nederland wonen
Bij vestiging vanuit het buitenland dienen alle betrokken personen zich persoonlijk aan de balie van Burgerzaken te melden.
Eerste inschrijving
Heeft u niet eerder in Nederland gewoond of bent u voor oktober 1994 geëmigreerd? U moet dan binnen vijf werkdagen na uw aankomst in Nederland een eerste inschrijving doen.
De gemeente heeft het volgende van u nodig:
- bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND.
- een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand.
- een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland.
- als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht.
- indien nodig de volgende gelegaliseerde akten:
- een huwelijks- of een echtscheidingsakte
- een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden)
- geboorteakten van de kinderen