Collecteren
Als u voor een goed doel geld of spullen wilt inzamelen, dan vraagt u een collectevergunning aan bij de gemeente.
Aanvragen
In uw aanvraag moet u laten zien dat u het ingezamelde geld op een verantwoorde wijze aan het genoemde doel gaat besteden. Het is verstandig als u uw aanvraag minimaal 8 weken van tevoren indient.
Online aanvragen
Bij de online aanvraag logt u in met uw DigiD.
Online collectevergunning aanvragen
Schriftelijk
Geef bij uw aanvraag de volgende informatie:
- de naam van de organisatie die de collecte organiseert;
- een omschrijving van de collecte;
- de periode waarin u de collecte wilt houden.
U stuurt uw aanvraag dan naar:
Gemeente Huizen
T.a.v. het Omgevingsloket
Postbus 5
1270 AA Huizen
Voorwaarden
- U kunt een vergunning aanvragen voor hooguit één week.
- U of uw organisatie staat geregistreerd bij het Centraal Bureau Fondsenwerving.
- Instellingen met een ANBI-status komen ook in aanmerking voor een collectevergunning.
Waar let de gemeente op
Bij de verlening van de vergunning let de gemeente niet alleen op het doel van de inzameling en de achterliggende organisatie, maar ook op het gewenste tijdstip van collecteren.
Reactie van de gemeente
U ontvangt binnen 8 weken bericht of u de vergunning krijgt. Als de gemeente niet binnen deze periode beslist, dan krijgt u automatisch de vergunning om te collecteren.
Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Wanneer wordt er gecollecteerd?
In het algemeen collecteren landelijke organisaties volgens een vast rooster. Dit collecterooster wordt opgesteld door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Deze organisatie ziet er ook op toe dat de opgehaalde gelden goed worden besteed. In de vrije periodes in dit collecterooster kunnen andere organisaties collecteren, als zij hiervoor een vergunning hebben gekregen van de gemeente waar de collecte plaatsvindt.