Buitengewoon opsporingsambtenaar (boa)
De gemeente Huizen heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst. Zij dragen bij aan een betere leefbaarheid en leefomgeving in Huizen. De boa’s surveilleren dagelijks in Huizen en werken nauw samen met de politie en andere organisaties.
Aanpak kleine ergernissen
De boa’s houden zich bezig met de aanpak van kleine ergernissen in de openbare ruimte. Dat doen zij met goede redenen. Het gaat namelijk om zaken die inwoners als meest ergerlijk ervaren op basis van de Veiligheidsmonitor. Denk aan bijvoorbeeld fout parkeren en hondenpoep op straat, maar ze houden zich ook bezig met jeugdoverlast. Vanwege de jeugdoverlast zijn er nu ook jeugdboa’s in dienst die zich vooral richt op de jongeren van Huizen.
Wijkboa
In Huizen zijn drie boa’s opgeleid tot wijkboa. De drie wijkboa’s hebben ieder een eigen wijk toebedeeld gekregen. Zij worden in hun wijkwerk ondersteund door de coördinator. De wijkboa’s werken samen met wijkagenten en onderhouden hun netwerk met bewoners(groepen), ondernemers, winkeliers en andere organisaties. Op onderstaande kaart staat de wijkindeling van de wijkboa’s.
Maakt u gebruik van een mobiele telefoon of kunt u de kaart niet goed bekijken? Bekijk de kaart op een apart scherm.
Jeugdboa
De twee jeugdboa’s werken door de hele gemeente. Zij richten zich op de plaatsen waar de jeugd samenkomt en waarover eventueel klachten binnenkomen. De jeugdboa’s zoeken en onderhouden actief contact met de jeugd op straat. Daarnaast onderhouden zij hun netwerk met jongerenwerk, scholen en politie. De jeugdboa’s werken nauw samen met de wijkboa’s en de coördinator. Daar waar nodig ondersteunen en versterken ze elkaar.
Bodycam
De Huizer boa’s dragen bodycams. Zij kunnen daarmee video-opnamen maken, als ze te maken krijgen met (verbale) agressie. De boa’s zijn goed getraind in het gebruik van de bodycams. Het bekijken, opslaan en vernietigen van beelden gebeurt volgens de huidige privacyregelgeving. Als er van u opnames zijn gemaakt, dan kunt u deze bij de gemeente bekijken. Hiervoor kunt u een aanvraag indienen via het onderstaande online formulier. Ook kunt u de beleidsnota en procesbeschrijving bekijken.
Melden
Overlast kunt u melden door het doen van een melding openbare ruimte (MOR). U kunt een melding online of telefonisch doen. Voor dringende meldingen kunt u buiten kantooruren terecht bij de politie op telefoonnummer 0900 88 44.
Dagelijks worden de ingekomen meldingen geïnventariseerd en waar nodig wordt direct actie ondernomen. Heeft u bij het melden uw telefoonnummer doorgegeven? Dan krijgt u een reactie. Hoe meer informatie buurtbewoners doorgeven, hoe beter de boa's hun werk kunnen doen.