Onderzoekers gaan de komende weken in Huizen op pad om onderzoek te doen naar diersoorten in de bebouwde omgeving. Zij doen dat in opdracht van de gemeente Huizen. Naar verwachting duurt het onderzoek tot halverwege de maand mei.

Beschermde diersoorten aanwezig?

Vleermuizen en gierzwaluwen leven in onze wijken: ze maken hun nest onder de dakpannen, overwinteren in de spouwmuren en jagen op insecten in het schijnsel van lantaarnpalen. Het zijn beschermde dierensoorten, die je volgens de wet niet mag lastigvallen, doden of verstoren. Zijn er plannen om huizen te slopen, te bouwen, te renoveren of te isoleren? Dan moet eerst onderzocht worden óf deze dieren voorkomen op de plek waar het werk gepland staat.

Isolatiewerkzaamheden kunnen diersoorten verstoren of verjagen

Woningeigenaren moeten bij het aanbrengen van gevel- en spouwmuurisolatie onderzoeken of er geen vleermuizen of gierzwaluwen op de plek van de aan te brengen isolatie aanwezig zijn. Isolatiewerkzaamheden kunnen deze beschermde diersoorten namelijk verstoren, verjagen en soms zelfs doden en dat is bij wet verboden. Het is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid om dit per woning te onderzoeken. Daarom heeft de gemeente Huizen ervoor gekozen om dit breder op te pakken en dit voor een groot deel van Huizen in één keer te onderzoeken. We noemen dit een Soorten Management Plan (SMP).

Interessante locaties nader bekeken

De eerste stap voor een SMP is een zogenaamde quickscan, hierbij wordt er bestaand onderzoek gebruikt wat iets zegt over de te verwachten diersoorten in de wijken, gecombineerd met een veldonderzoek om interessante locaties nader te bekijken. Denk hierbij aan groenstroken en parken, maar ook andere plekken kunnen interessant zijn. De ecologen bepalen deze locaties zelf.

Groenstroken en bebouwing onderzocht

Tijdens de bezoeken worden openbare groenstroken en bebouwing onderzocht. Hierbij kan het nodig zijn om gevels, daken, bergingen en tuinen van woningen te inspecteren. Het kan dus ook voorkomen dat de onderzoekers in stegen of brandgangen achter tuinen komen. De onderzoekers zullen eventueel gebruikmaken van verrekijkers en zaklampen om potentiële nest- en verblijfplaatsen van beschermde soorten in bebouwing of bomen te inspecteren.

Eerst quickscan, later grootschaliger onderzoek

Het onderzoek dat de komende weken plaatsvindt is een zogeheten quickscan, een vooronderzoek voor het grootschalige onderzoek wat gepland staat vanaf augustus 2024 en ongeveer een jaar zal duren. Daarover zal gemeente Huizen inwoners komende zomer nader informeren.

Onderzoekers herkenbaar

De onderzoekers dragen herkenbare kleding van de bureaus waar zij voor werken (Ecogroen, Floris Pius of Smit Groenadvies). Ze blijven op de openbare weg en stoep. Ze komen dus niet in tuinen of op opritten. Verder kunnen onderzoekers zichzelf op verzoek legitimeren. Vertrouwt u de situatie toch niet? Bel dan met de politie via 0900 88 44 (geen spoed).